maanantai 17. tammikuuta 2011

Ihmeellinen rikosaalto

Hei! Olen Anna. Asun Helsingissä ja olen 21-vuotias aikuisen alku. Minulle sattui ja tapahtui tällä viikolla. Taidan nyt kertoa siitä.

Kun olin päässyt maanantai iltana töistä, lähdin kävelemään karkkitehtaalta kotiin. Kävelin erään korukaupan ohi, mutta pysähdyin pian ja kävelin takaisin ikkunan luo. Rupesin katsomaan erästä todella kaunista kimaltelevaa timanttisormusta. Katselin hetken sen hintaa ja rupesin laskeskelemaan rahojani. Iloitsin, koska rahani riittäisivät sormukseen.
Kävelin ovesta sisään ja menin kassan luo.
- Hyvää päivää! Etsittekö jotain tiettyä korua? vanhahko noin kuusikymppinen mies kysyi minulta. Mies oli koruliikkeen omistaja ja perustaja.
- Juu, taidanmpa etsiäkin.. Näin tuossa ikkunassa sellaisen kauniin timanttisormuksen. Haluaisin ostaa sellaisen, minä sanoin.
- selvä, odota hetki niin haen tuolta varastosta sellaisen, mies sanoi ja lähti prtaita pitkin varastoon joka ilmeisesti sijaitsi alakerrassa. Rupesin katselemaan ympärilleni. Koruliike oli pieni ja hieman ahtaan tuntuinen. Joka paikassa oli paljon erilaisia kelloja ja koruja. Liikkeessä oli vain yksi iso ikkuna. Kuulin kun mies käveli vanhoja ja narisevia portaita ylöspäin.
-Tätäkö tarkoitit? myyjä kysyi minulta.
-Kyllä, juuri tuota, minä sanoin hymyillen.

Kun olin lähtenyt liikkeestä, kävelin kotiin ja rupesin katsomaan kello kuuden uutisia. Uutisissa kerrottiin Itä-Helsingin suuresta rikosaallosta. Melkein kaikkien Itähelsinkiläisten arvokkaat timantti korut oli varastettu.
Kun seuraavana heräsin valkoisesta ja sotkuisesta makuuhuooneestani lähdin alakertaan syömään aamupalaa. Huoneen lattialla lojui paljon vaatteitani, kuten koko pienessä kerrostalo asunnossani..

Aamupalan ja aamupesujen jälkeen lähdin ajamaan pienellä Opel Corsallani kohti työpaikkaani eli karkkitehdasta.

Karkkitehtaalla jätin arvotavarani autoon. Kävelin sisään ja vaihdoin työvaatteet päälleni.
- Hei Anna! Onko tavarat hävinneet? työkaverini Minttu kysyi minulta.
- Ei onneksi, sun? minä kysyin Mintulta.
- No, viime yönä minulta oli hävinnyt äitini vanha kultariipus, Minttu sanoi apeana.
Näytin Mintulle surullista naamaa ja jatkoin karkkien pakkausta. Haistoin mille ympärilläni tuoksui. Haistoin ihanan suklaa karamellien tuoksun. Katsoin ympärilleni ja maistoin salaa yhden toffee täytteisen suklaa karkin. Laitoin karkkipaperin taskuuni ja jatkoin töitä.

Kun työpäiväni oli ohi menin vaihtamaan karkin hajuiset työvaatteeni pieneen tavarakaapeilla täytettyyn työntekijöiden huoneeseen. Kävelin suurista lasiovista ulos ja istuin pikkuauton koslaani. Peruutin pois parkkipaikalta ja lähdin ajamaan kotiin.

Kotona tunsin kuinka mahani pohjaa vihloi nälkä. Kävelin jääkaapilleni. Jääkappini oli pieni kokoinen ja aiva tyhjilläään. Tuumasin hetken ja ajattelin mennä läiheseen ravintolaan syömään.

Ravintola oli sisältä punaisella värill'ä sisustettu ja tunnelma oli lämmin ja rauhallinen. Kuulin kuinka astioiden kilinä täytti ravintolan ja kokit nauraa röhöttivät lämpimän oloisessa keittiössä. Kun tarjoilija tuli kohdalleni, hän kysyi mitä minä söisin. Tilasin spagetin tomaatt - rosmariini kastikkeella ja tomaatti - timjami salaattia. Katselin hieman viereisiin pytiin ja huomasin epäilyttävän miehen. Miehellä oli ranskalaisen miehen viikset ja tummat hiukset. Arvelin miehen olevan ranskalainen maahanmuuttaja. Tiesin hänen olevan maahanmuuttaja, koska hän ajoi työpäiväni jälkeen minua vastaan. Katseklin miehen puuhia ja huomasin hänen katselevan naisten käsilaukkuja ja timantti koruja. Pian sormus rupesi hohtamaan outoa punaista valoa, joka muuttui yht´äkkiä vaaleansiniseksi ja jälleen punaiseksi. Sormus lähetti minulle jotain outoa värisevää singaalia, joka pakotti minut tekemään erilaisia asioita. Ensinmäiseksi minun piti mennä miehen luo ja kysyä mitä hän tekee. Mies sanoi olevansa syömässä. Kysyin miksi hän katseli naisten käsilaukkuja.Siihen hän vastasi etsivänsä jotain tiettyä naista kenen kanssa hänen piti syödä tässä tavintolassa.

Kun olin taas omassa pöydässäni istumassa mies tuli minua vastapäätä olevalle paikalle.
- Mikä snun nimesi on? hän kysyi minulta.
- Olen Anna. Entäpä sinä? minä lysyin häneltä.
- Olen Fránco, Fránco vastasi.
Silloin mies istui viereeni ja sanoi minulle:
- Jos yrität selvittää korujen katoamisen arvoitusta, minulta ei heru tietoa. Lopeta selvittäminen sinä senkin karkkitehtailija! Fránco sanoi minulle ja lähti. Odotin, että saisin ruokani. Kun vihdoin oli saanut sen söin nopeasti ja lähdin kotiin. Aioin seuraavana päivänä mennä suoraan töiden jälkeen poliisilaitokselle kertomaan Fráncosta. Lehdessä nimittäin pyydettin kertomaan havannoista jotka liittyisivät koru-varkaaseen. Fránco taisi siksi kieltää minua kertomasta kellekään, koska tiesi poliisien etsivän syyllistä ja korujen kätköä. Maksoin ja lähdin kotiini.

Kun olin kotona menin katsomaan seitsemän uutisia, sillä toivoin, että siellä olisi ollut jotain koruvarkauksista, tai no, minun tiedossa Fráncosta. Uutisissa ei ollut tällä kertaa varkauksista vaan kaikista muista, kuten luonnon ilmiöistä ja sen sellaisista.. Katsoin vielä televisio-ohjelmia kunnes kello puoli yksitoista ja päätin mennä nukkumaan, koska huomenna minulla olisi aamuvuoro ja täytyisi herätä hieman aiemmin kuin muina aamuina.

Kun oli vihdoin aamu menin aamupalalle ja sitten pesemään hampaat, pukemaan ja kaikki joka päiväiset aamupesuni. Lähdin töihin. Töissä minulla oli aivan normaali ja kaikki olivat niin kuin aina ennenkin.

Töiden jälkeen ajoin suoraan poliisilaitokselle. Huomasin, että moni muu hasteli minun perässä tulevaa karkin hajua.
- Hei, haluaisin tavata poliisipäällikön, minä sanoin virkailijalle joka istui pienessä lasikopperossaan.
- Selvä, mene portaat ylös ja toinen ovi oikealta, virkailija sanoi minulle hymyillen.

Menin poliisipäällikön huoneeseen ja kerroin kaiken minkä minä tiesin Fráncosta.
- Kiitos, poliisipäällikkö sanoi minulle, kun olin kertonut kaiken.
Poliisipäällikkö antoi minun mennä kotiin. Kun ensimmäiset uutiset tulivat, katsoin tarkasti kuunnellen. Huomasin pian, että Fránco oli pidätetty ja minut mainittiin uutisista. Laitoin television kiinni ja menin nukkumaan, koska myöhäisutiset olivat loppuneet.

Kun seuraavana päivänä menin töihin kaikki kiittivät minua, koska minun takiani kaikki olivat saaneet tavaransa takaisin. Pia vaihdoin työtäni siviili poliisiksi. Selvitin rikoksia siten, että sormukseni rupesi aina hohtamaan kun joku varas oli lähelläni.. Minun ansiostani maailma oli jo hieman parempi paikka!

Kirj. Katariina 4.lk

1 kommentti:

  1. HEI !
    Olitpas kirjoittanut oikein salapoliisitarinan. Käytit hienoja, kuvailevia sanoja. Osasitpa myös kirjoittaa todentuntuisesti parikymppisen tytön elämästä.
    Lopetus oli loistava!
    Hyvä Katariina!
    t. ope

    VastaaPoista